Kurumsal Yönetim

Yapı Kredi tüm paydaşları için artı değer yaratmanın ancak etkin ve güçlü bir kurumsal yönetim yapısıyla gerçekleşebileceği bilinciyle hareket etmektedir. İş hedefleri doğrultusunda ilerlerken, yasa ve düzenlemelere tam uyum göstererek etkin kurumsal yönetim mekanizmalarından yararlanmaktadır. Tüm operasyonlarında sorumluluk ve hesap verebilirlik ilkeleri ışığında hareket ederek şeffaf ve etkili paydaş iletişim mekanizmaları oluşturmaktadır. Uyum ve İç Kontrol Yönetiminden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı yılda en az bir defa olmak üzere doğrudan Yönetim Kurulu’na Uyum Programı’nın faaliyeti ve uyuma ilişkin hususlar ile ilgili raporlama yapmaktadır.

Etik İlkeler ve Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele

Yapı Kredi, kurumların daha yüksek standartlarda etik uygulamaları yürürlüğe sokarak faaliyetlerini bu kurallar çerçevesinde sürdürmelerini öngören Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin (United Nations Global Compact) 10 İlkesi’ni benimsemektedir. Yapı Kredi, her türlü rüşvet ve yolsuzluğun karşısında olup ilgili yasa, düzenleme ve ilkelere uyum sağlamak konusunda gösterdiği kararlılıkla Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’nı oluşturmuştur. Aynı zamanda, dürüstlük ve tutarlılık konusunda en yüksek standartlarda faaliyet gösterme amacıyla, Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri oluşturularak her iki belge de Yönetim Kurulu tarafından onaylanmıştır.

Yeni işe başlayan çalışanlardan ve diğer tüm çalışanlardan Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’nı ve Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri’ni kabul ettiklerine dair imzalı beyanları alınmaktadır. Ayrıca işe alım sürecinde, bu kişilerle paylaşılan belgeler arasına ilgili politikalar da eklenerek farkındalık yaratılmaktadır.

Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası ve Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri, tüm Yapı Kredi çalışan ve yöneticilerine duyurulmuş ve kurum içi iletişim kanalları (intranet ve iç iletişim duyuruları) aracılığıyla da sürekli ve kolaylıkla erişilebilir durumdadır. Çalışan farkındalığı yaratılması adına söz konusu kurallar her ay tüm çalışanlara hatırlatılmaktadır. Bu sayede, uygun olmayan işlem ve davranışların önlenmesi ve azaltılması sağlanmaktadır. Ayrıca bu belgeler paydaşlar ve iş ortaklarıyla paylaşılmak üzere Yapı Kredi web sitesinde yer almaktadır.

Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Programı

Yapı Kredi, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’nda yer verdiği taahhütlere ve ilkelere bağlı kalmak amacıyla, olası rüşvet ve yolsuzluk riskinin belirlenmesi ve azaltılmasını amaçlayan bir dizi önlemlerden oluşan Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Programı’nı yürütmektedir.

Değişen koşullar ve daha da önemlisi yolsuzluk olgusunun değişken ve yenileyen niteliği karşısında sürekli olarak gözden geçirilen Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Programı aşağıda yer alan temel unsurları içermektedir:

  • Yürütülen işin hangi kısımlarının rüşvet ve yolsuzluk işlemlerine karşı en hassas olduğuna ilişkin kapsamlı bir tablo sağlayan, düzenli olarak güncellenen bir risk değerlendirmesi yapılmaktadır. Risk değerlendirme sonuçları, Denetim Komitesi tarafından gözden geçirilmektedir.
  • Yolsuzlukla Mücadele Programı çerçevesinde çalışanlara, bu konudaki yasal gereklilikler hakkında eğitim verilmekte ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmaktadır.
  • İkinci seviye yolsuzlukla mücadele kontrolleri uygulanmaktadır.
  • Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası ve politikada belirtilen risklere ilişkin çıkarılan yönetmelik, politika, yönerge ve düzenlemeler ile ilgili yasa ve mevzuat kapsamında, politika, yönerge ve genel esaslar oluşturulmakta ve yürütülmektedir.
  • İhbar ve Bildirim Kanalları kurum içi ve kurum dışı kullanıma açık olup iç denetim, rüşvet ve yolsuzlukla mücadele, etik, yaptırım ihlalleri ve çıkar çatışması olmak üzere beş ana alanda gizlilik esasına bağlı olarak yürütülmektedir. İhbar ve bildirim hatlarına anonim olarak da bildirimde bulunulabilmektedir.
  • Üst Yönetim, rüşvet ve yolsuzluğun asla kabul görmediği bir uyum kültürünün sürdürülmesi için yol gösterici olmaktadır.
  • Tüm işlemlerin resmi defterlere ve kayıtlara doğru olarak kaydedilme zorunluluğu hakkında ve herhangi bir amaçla açıklanmayan veya kaydedilmeyen hesaplar, fonlar, varlıklar olmaması ve bu tarz işlemlerin yapılmaması gerektiği konularında bilgi verilmektedir.
  • Yolsuzlukla mücadele programı kapsamı belirlenen periyotlarda Denetim Komitesi’ne ve Yolsuzlukla Mücadele Başkanı’na raporlanmaktadır.

Yapı Kredi, rüşvet ve yolsuzluk risklerini belirlemeye ve azaltmaya yönelik çalışmaları doğrultusunda riskli alanlar tanımlamıştır. Rüşvet ve yolsuzluk algısına karşılık en hassas olabilecek alanlara ilişkin ilgili iş birimleriyle birlikte çalışmalar yürütülmektedir. Yapılan değerlendirilmelerin amacı; ilgili mevzuata, yasal gerekliliklere ve belirlenen davranış kurallarına uyulmasını desteklemek, aykırılık teşkil eden durumların ortaya çıkmasını önlemek ve Yapı Kredi’nin itibarını korumanın yanı sıra Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’nda belirtilen risk alanlarına ilişkin gerekli analiz, değerlendirme ve karar mekanizmalarının etkin bir şekilde gerçekleştirilmesidir. Söz konusu kontrollere ilişkin değerlendirme kriterleri şu şekildedir:

  • Üst yönetim desteğinin, rüşvet ve yolsuzluğun hiçbir zaman kabul görmediği bir kültürün geliştirilmesi için yeterliliği,
  • Eğitim faaliyetlerinin, rüşvet ve yolsuzluk konusundaki tüm riskleri kapsadığı,
  • Yazılı politika ve düzenlemelerin olup olmadığı ve güncel düzenlemeler ile uyumluluğu,
  • İhbar ve Bildirimde Bulunma Politikası’nın ve sürecinin, rüşvet ve yolsuzluk konularını kapsadığı,
  • Birleşmeler, satın almalar ve önemli yatırımlar ile ilgili uygulamalara uyumluluğu,
  • Hediye ve ağırlamaların usulsüz şekilde kullanılarak iş alma veya işi elinde tutma riskinin azaltılması amacıyla, ilgili hediye ve ağırlama uygulamalarına uyumlululuğu,
  • Üçüncü taraf ile iş ilişkisi öncesi risk değerlendirmesinin yapılması,
  • Bağış ve sponsorlukların usulsüz şekilde iş almak veya elde tutmak amacıyla kullanılmamasını sağlamak için ilgili uygulamalara uyumluluğu,
  • İş teklifleri ile ilgili kontrollerin uygulandığı ve rüşvet ve yolsuzluk risklerinin azaltılmasının değerlendirilmesidir.

Eğitim

Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele ve Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri ile ilgili tüm Yapı Kredi çalışanlarına ve yöneticilerine, düzenli olarak sınıf içi ve/veya uzaktan eğitimler verilmektedir. Bu eğitimlerin tamamlanması zorunlu olup eğitimi başarıyla tamamlamış olmak için sınavdan geçer puan alınması gerekmektedir.

Ayrıca kurum binalarında alt yüklenici olarak görev yapan kişiler ve Yapı Kredi ile ilişki kurarak onun adına vekaleten iş gören üçüncü taraflara Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele eğitimi verilmesi sağlanmaktadır.

Üçüncü Taraf İlişkileri

Yapı Kredi birlikte iş yaptığı üçüncü tarafları, kanun ve düzenlemeler kapsamında rüşvet ve yolsuzlukla mücadele programını uygulamaya teşvik etmektedir.

Rüşvet verdikleri bilinen veya şüphenilen hiçbir üçüncü taraf ile çalışılmamaktadır.

Yapı Kredi ile ilişki kurarak onun adına vekâleten iş gören üçüncü tarafların, yasal düzenlemeler ve yürürlükteki tüm rüşvet ve yolsuzlukla mücadele kanunlarına uymaya mutabık olmaları gerekmektedir.

Yapı Kredi, Yolsuzlukla Mücadele Programı kapsamında, birlikte çalıştığı üçüncü tarafın bu alandaki Yapı Kredi politikalarıyla uyumlu olmalarını, çalışanlarının bu politikalarda yer alan esasları özümsemesini ve faaliyetlerini bu esaslara uygun şekilde yürütmelerini talep etmektedir. Bunun sağlanabilmesi için yapılan sözleşmelerde Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele maddesine yer verilmektedir.

Ayrıca, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Genel Esaslar Belgesi oluşturulmuştur. Bu kapsamda, üçüncü taraflarla ilişki kurulmadan önce ayrıntılı ve yeterli şekilde rüşvet ve yolsuzluk risk değerlemesi (due-diligence) gerçekleştirilmektedir.

Yapı Kredi, tüm faaliyetlerinde yerel/uluslararası düzenlemelere ve Bankanın kendi kurallarına uyumun sağlanması amacıyla uluslararası veri sağlayıcı kuruluşlardan ve sosyal medya kaynaklarından alınan bilgiler doğrultusunda oluşturulan kara listeye alınmış kişileri ve şirketleri takip etmektedir. Bu kaynaklardan elde edilen bilgiler doğrultusunda rüşvet verdikleri bilinen veya şüphelenilen üçüncü tarafların tespiti sağlanmaktadır.

Tedarikçi ve alt yüklenicilerin atanması ve ücretlerinin belirlenmesinde belli kriterler uygulanmakta ve düzenli olarak performans değerlendirmeleri yapılmaktadır.

Sorumluluk

Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası ile Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri’nin kurum içerisinde yönetimi Uyum ve İç Kontrol Yönetimi tarafından yürütülmektedir. Uyum ve İç Kontrol Yönetimi; bankacılık ve sermaye piyasaları düzenlemeleri, kambiyo rejimleri, kara para aklanmasının önlenmesi, kurum içi ve kurum dışı dolandırıcılık tespit sistemleri, veri koruma, çıkar çatışmaları, görevi ve yetkiyi kötüye kullanma, görev alanları dışında sorgulama, gizli bilgilere yetkisiz erişim, rüşvet ve yolsuzlukla mücadele, etik kurallar ve çalışma ilkeleri ve Türk Ticaret Kanunu gibi konularda ilgili düzenlemeler ve iç kontrol faaliyetlerinden sorumludur.

İzleme

Yapı Kredi; "İç Denetim", "Risk Yönetimi ve "Uyum ve İç Kontrol” Yönetimleri tarafından yürütülmekte olan mevcut düzenlemeler ve uluslararası uygulamalar doğrultusunda, son derece güçlü sistem ve yapıları hayata geçirmiştir. Yönetim Kurulu bünyesindeki Denetim Komitesi’ne doğrudan bağlı olan bu yönetimler, Bankanın faaliyetlerinin yürürlükteki kanunlara, mevzuata, kurumsal politikalar ve prosedürlere, Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele ve Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının Önlenmesi Politikalarına uygun olarak yürütülmesini sağlamayı amaçlamaktadır.

Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri faaliyetleri kapsamında yapılan rutin, periyodik, spot kontroller neticesinde Etik İlkeler’e aykırılık teşkil eden hususların Disiplin Yönetmeliği hükümlerine aykırılık teşkil etmesi ve/ veya aynı aykırılığın geçerlilik süresi içerisinde tekrarı halinde, Etik Birimi tarafından doğrudan Disiplin Komitesi’ne çıkarılabilir. Olayın mahiyetine göre iş akdinin feshine kadar gidebilecek disiplin cezaları gündeme gelebilir.

Bu çerçevede, ilgili yönetimler, risklerin izlenmesi ve raporlanmasının yanı sıra, kontrol ve denetim faaliyetlerini yürütmekte ve Denetim Komitesi ve Yönetim Kurulu’na (aylık, üç aylık ve yıllık olarak) raporlama yapmaktadır. Denetim Komitesi, Bankanın etik ortamının durumunu değerlendirmek ve süreçlerin etik uyumluluk açısından etkinliğini kontrol etmekten sorumludur.

İhbar ve Bildirimde Bulunma

Yapı Kredi; etik ilkelere ve her seviyede tam iletişim sağlamaya katkıda bulunacak bir kurum kültürü geliştirmekte olup bu kapsamda çalışanlar ve üçüncü tarafların gerçekleştirdiği ihbar ve bildirimlere ilişkin uygulanacak düzenlemenin önemini kabul etmektedir.

Bu doğrultuda çalışanların ve üçüncü tarafların kurum içinde kabul edilemez davranışlarının bildirimi konusunda İhbar ve Bildirimde Bulunma Politikası ve iletilen ihbar ve bildirimlerin raporlanması ile ilgili süreçlerin yönetimi ve sorumlulukların belirlendiği İhbar ve “Bildirim Kanalları Raporlama Süreç Belgesi” oluşturulmuştur. Ayrıca kurum içerisinde ve politikada iletişim kanalları tanımlanmıştır.

Çalışanların ve üçüncü tarafların gerçekleştirdiği ihbar ve bildirimlerini iletebileceği iletişim kanallarına ilişkin İhbar ve Bildirimde Bulunma Politikası’na buradan ulaşabilirsiniz. İhbar ve Bildirimde Bulunma Politikası Yapı Kredi’nin faaliyet gösterdiği ülkelerdeki yerel dillere de çevrilmiştir.

Kabul edilemez davranışlar; hukuka aykırı, adil olmayan veya etik olmayan, yasaların ve düzenlemelerin ihlaline ve dâhili kurallara uyulmaması durumuna sebebiyet verebilecek hususlardır. Konu hususlar, çalışma faaliyetleri sırasında gerçekleştirilen veya çalışmaları etkileyebilecek, kurumun faaliyet kurallarının bir ihlalini teşkil edebilecek veya Yapı Kredi ve/veya çalışanlar açısından herhangi bir zarar veya olumsuz kanıya neden olan veya olabilecek herhangi bir eylem ve/veya yerine getirilmesi ihmal edilen durumları kapsamaktadır.

Çalışan ya da üçüncü taraflar, oluşturulan iletişim kanallarına kabul edilemez davranışlara ilişkin anonim olarak da bildirimde bulunabilmektedir. İletişim kanallarına yapılan ihbar ve bildirimlerin gizliliği esas olup ihbar ve bildirimde bulunan adının açıklanmasını istemedikçe kimliği gizli tutulmaktadır. Yapı Kredi çalışanlarının; kabul edilemez davranışlara katılmayı reddetmeleri, ihbar ve bildirimde bulunmaları, endişelerini iletmeleri ya da inceleme/soruşturma süreçlerinde yer almaları sonucunda kıdem/unvanında herhangi bir değişiklik olmayacak veya benzer nitelikte bir negatif (disiplin cezası, işten çıkarılma, düşük performans verilmesi vb.) duruma, doğrudan veya dolaylı olarak misillemeye maruz kalmayacak ve dezavantajlı konuma düşmeyecektir.

Ayrıca kurum içerisinde kabul edilemez davranışlara ilişkin ihbar ve bildirimde bulunulması, raporlanması ve ilgili sürecin yönetilmesi ve sorumluluklarını açıklayan hususlar İhbar ve Bildirimde Bulunma Politikası’nda belirtilmiştir.

Çalışan farkındalığı yaratmak adına, ihbar ve bildirim kanalları belirli aralıklarla çalışanlara hatırlatılmaktadır.

Paydaş Diyaloğu

Yapı Kredi, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri doğrultusunda, rüşvet ve yolsuzlukla mücadele ile ilgili riskli faaliyetlerin önlenmesi için gerçekleştireceği uygulamalarla bir adım öne geçmeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda, Yapı Kredi Etik ve İtibar Derneği’nin (TEİD) bir üyesidir. TEİD, etik, rüşvet ve yolsuzluk konularındaki yenilikçi çalışmaları ve girişimleriyle Yapı Kredi’nin destekçisi ve rehberi olmayı sürdürmektedir.

Bu doğrultuda, Yapı Kredi sürdürülebilirlik ve kurumsal yönetim alanlarındaki performansını önemli ölçüde etkileyen unsurlardan biri olan, etik ve rüşvet ve yolsuzlukla mücadele konularında fikir alış verişinde bulunulması, görüşlerin alınması hususlarında, üyesi olduğu TEİD ile iş birliği içindedir.

Detaylı bilgi için, Yapı Kredi Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’na buradan , Etik Kurallar ve Çalışma İlkeleri’ne buradan ve İhbar ve Bildirimde bulunma Politikası’na buradan ulaşabilirsiniz.

Çıkar Çatışması

Çıkar Çatışması Politikası,çalışanların olası çıkar çatışmalarını tespit etmeleri ve yönetmelerine yardımcı olacak prensip ve kuralları tanımlarken, özellikle aşağıdaki hususlarla ilgili çıkar çatışmalarını tespit etmek, yönetmek ve kaydetmek amacıyla aldığı önlemler hakkında genel bilgi vermektir:

  • Çalışanın kişisel çıkarlarından kaynaklanan çatışmalar;
  • Yatırım hizmetleri ve faaliyetlerine ilişkin çatışmalar;
  • Bankacılık hizmetleri ve faaliyetlerine ilişkin çatışmalar;
  • Organizasyonel ve kurumsal çatışmalar.

Yapı Kredi, müşterilerine geniş bir yelpazede ürün ve hizmet sunarken müşterilerinin çıkarlarını ve piyasanın bütünlüğünü gözeterek adil ve dürüst davranır. Bu amaç doğrultusunda, müşterileri ile olan ilişkilerinde Banka, ortakları, çalışanları, yöneticileri ve bunlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilişkili bulunan kişiler ile müşterileri arasında veya bir müşteri ile başka bir müşteri arasında çıkabilecek potansiyel çıkar çatışmalarını önlemek ve bu konuda gerekli tedbirleri almaktadır.

Çıkar Çatışması Politikası, çalışanlara çıkar çatışmalarının tespitinde ve yönetiminde yardımcı olacak uygulama ve prosedürleri tanımlamanın yanı sıra, özellikle bilgi bariyerleri (“Çin Seddi”), gizli ve içsel bilgilerin yayılmasını önlemede ve izlemede yardımcı olurken bir yandan da gerçekleşmiş veya olası çıkar çatışmalarının yönetilmesine yardımcı olmakla birlikte, çıkar çatışmalarının tespiti, yönetimi ve kayıt altına alınması konusunda alınan önlemler hakkında genel bilgi sağlamaktadır.

Detaylı bilgi için, Yapı Kredi Çıkar Çatışması Politikası’na buradan ulaşabilirsiniz.

Sorumlu Satın Alma

Yapı Kredi, kurumsal değerlerini ve sürdürülebilirlik ilkelerini tüm değer zincirine yaymayı hedeflemektedir. Sorumlu Satın Alma Politikası ile satın alınan ürün ve hizmetlerin çevresel ve sosyal etkilerinin yaşam döngüsü boyunca asgari düzeyde olmasına azami gayret gösterirken tüm tedarikçilerini Yapı Kredi’nin çevresel, sosyal ve insan hakları kriterlerine uyum sağlaması konusunda teşvik etmektedir. Bu sayede sera gazı salımlarının azaltılması ve düşük karbonlu ekonomiye geçişe destek sağlanması, daha verimli üretim yöntemleri ile doğal kaynak kullanımının ve atık oluşumunun azaltılması, istihdam edilen çalışanlara iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uygun, sosyal hak ve güvencelerle desteklenen adil bir çalışma ortamının sunulmasını amaçlamaktadır.

Sorumlu Satın Alma Politikası’na buradan ulaşabilirsiniz.