Profesyonel Müşteri Tanımı Hakkında Hatırlatma!
Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) Tebliğleri uyarınca, müşteri sınıflandırma esasları, profesyonel müşteri ve genel müşteri kavramları ve profesyonel müşterilerin yararlanamayacakları mevzuat hükümleri konusunda hatırlatma amacıyla size bu bilgilendirmeyi iletiyoruz.
Yaptığımız değerlendirme sonucunda bankamız Yapı ve Kredi Bankası A.Ş ve iştiraklerimiz olan Yapı Kredi Yatırım Menkul Değerler A.Ş. (YKY) ve Yapı Kredi Portföy Yönetimi A.Ş. (YKP) nezdinde yapacağınız sermaye piyasası işlemlerinde “profesyonel müşteri” tanımına uygun bulunduğunuzu hatırlatırız. . Profesyonel müşteri olma kriterlerinizde bir değişiklik olduysa veya profesyonel müşteri olarak dikkate alınmak istemiyorsanız hesabınızın bulunduğu şubeye yazılı talimat verebilirsiniz.
Uygulamaya dair tüm sorularınız için şubenizle iletişime geçebilirsiniz.
EK: MÜŞTERİ SINIFLANDIRMASI BİLGİ NOTU
I. İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİ
II. PROFESYONEL MÜŞTERİLERİN YARARLANAMAYACAKLARI MEVZUAT HÜKÜMLERİ
Saygılarımızla,
Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
EK: MÜŞTERİ SINIFLANDIRILMASI BİLGİ NOTU
I. İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİ
MÜŞTERİ’nin sınıflandırılması, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) tarafından
çıkarılmış olan 17.12.2013 tarih ve 28854 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
“III-39-1 Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında
Tebliğ’inin ilgili maddeleri hükmüne uygun olarak yapılacaktır.
Sınıflandırmaya ilişkin olarak bahse konu Tebliğ düzenlemeleri aşağıdaki
şekildedir:
1. Müşteri Sınıflandırılması
a) Yatırım kuruluşları tüm müşterilerini Yatırım Kuruluşları Tebliği’nde
belirtilen esaslar doğrultusunda profesyonel ya da genel müşteri olarak
sınıflandırmak, bu sınıflandırmaya uygun olarak hizmet ve faaliyet sunmak ve
müşteri sınıflarına uygun olarak yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadır.
b) Yatırım kuruluşları, sınıflandırma yaparken müşterilerine Yatırım
Kuruluşları Tebliği uyarınca yer aldıkları sınıf ve ilgili mevzuat hükümleri
ile yer aldıkları sınıfı değiştirme hakları hakkında bilgi vermek zorundadır.
c) Müşteri, tabi olduğu sınıflandırmayı etkileyebilecek bir durum ortaya
çıktığında söz konusu hususu yatırım kuruluşuna bildirmekle, yatırım kuruluşu
ise müşterinin sınıfını etkileyecek bir durumun ortaya çıktığını öğrenmesi
halinde mevzuatta öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için gerekli
işlemleri tesis etmekle yükümlüdür. Yukarıda yer alan esaslar çerçevesinde
verilen bilgilerin doğruluğundan ve gerektiğinde güncellenmesinden müşteri
sorumludur.
d) Yatırım kuruluşları müşterilerin, profesyonel müşteri olduğuna ilişkin
tevsik edici belgeleri müşteriden talep etmekle ve Kurulun belge ve kayıt ile
ilgili düzenlemeleri uyarınca belirlenen süreyle saklamakla yükümlüdür.
2. Profesyonel Müşteri ve Genel Müşteri
a) “Profesyonel müşteri” kendi yatırım kararlarını verebilecek ve üstlendiği
riskleri değerlendirebilecek tecrübe, bilgi ve uzmanlığa sahip müşteriyi ifade
eder. Bir müşterinin profesyonel müşteri olarak dikkate alınabilmesi için
aşağıdaki kuruluşlardan biri olması ya da sayılan nitelikleri haiz olması
gerekir:
i. Aracı kurumlar, bankalar, portföy yönetim şirketleri, kolektif yatırım
kuruluşları, emeklilik yatırım fonları, sigorta şirketleri, ipotek finansman
kuruluşları, varlık yönetim şirketleri ile bunlara muadil yurt dışında
yerleşik kuruluşlar.
ii. Emekli ve yardım sandıkları, 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun geçici 20 nci maddesi uyarınca kurulmuş olan sandıklar.
iii. Kamu kurum ve kuruluşları, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Dünya
Bankası ve Uluslararası Para Fonu gibi uluslararası kuruluşlar.
iv. Nitelikleri itibarıyla bu kurumlara benzer olduğu Kurulca kabul
edilebilecek diğer kuruluşlar. v. Aktif toplamının 50.000.000 Türk Lirası,
yıllık net hâsılatının 90.000.000 Türk Lirası, özsermayesinin 5.000.000 Türk
Lirasının üzerinde olması kıstaslarından en az ikisini taşıyan kuruluşlar
vi. 32’nci maddede tanımlanan talebe dayalı olarak profesyonel kabul edilen
müşteriler.
b) Yatırım kuruluşunun herhangi bir faaliyet veya hizmet sunmadan önce
profesyonel müşterilerini, yararlanamayacakları mevzuat hükümleri hakkında
yazılı olarak bilgilendirmesi şarttır.
c) Müşterinin, profesyonel müşteri olarak dikkate alınmak istemediği ve bu
talebini yazılı olarak yatırım kuruluşuna ilettiği durumlarda, yatırım
kuruluşunun bu talebi dikkate alması zorunludur.
d) Profesyonel müşteri tanımı kapsamına girmeyen müşteriler “genel müşteri”
kabul edilir.
3. Talebe Dayalı Olarak Profesyonel Müşteri Kabul Edilecek
Müşteriler
a) Genel müşterilerden aşağıdaki nitelikleri haiz olanlar, yazılı olarak talep
etmeleri ve aşağıdaki şartlardan en az ikisini sağladıklarını tevsik etmeleri
durumunda, yatırım kuruluşunun sunabileceği hizmet ve faaliyetlerden
profesyonel müşteri sıfatıyla yararlanabilir. Bir müşterinin profesyonel
müşteri olarak kabul edilebilmesi için aşağıdaki şartlardan en az ikisini
sağlaması gerekir:
i. Son 1 yıl içinde, her 3 aylık dönemde en az 500.000 Türk Lirası hacminde
ve en az 10 adet işlem gerçekleştirmiş olmaları
ii. Nakit mevduatlarının ve sahip olduğu sermaye piyasası araçlarının da
dâhil olduğu finansal varlıkları toplamının 1.000.000 Türk Lirası tutarını
aşması iii. Finans alanında üst düzey yönetici pozisyonlarından birinde en
az 2 yıl görev yapmış olması veya sermaye piyasası alanında en az 5 yıl
ihtisas personeli olarak çalışmış olması veya Sermaye Piyasası Faaliyetleri
İleri Düzey Lisansı veya Türev Araçlar Lisansına sahip olması.
b) Bu tutarlar gerekli görülmesi durumunda Kurul tarafından değiştirilebilir.
c) Kurulun ilgili düzenlemelerinde yer alan nitelikli yatırımcı tanımı
kapsamında, talebe dayalı olarak profesyonel kabul edilecek müşterilerin
belirlenmesinde bu maddenin birinci fıkrasında yer alan şartlardan sadece (b)
bendindeki şartı sağlayanlar nitelikli yatırımcı olarak kabul edilir.
II. PROFESYONEL MÜŞTERİLERİN YARARLANAMAYACAKLARI MEVZUAT HÜKÜMLERİ
1) Yatırım kuruluşları alım satıma aracılık faaliyeti kapsamında genel
müşterilerine hizmet sunmadan önce kendisine yapılan genel risk bildirimine ek
olarak işleme konu sermaye piyasası araçlarının risklerini müşteriye açıklamak
zorundadır. Profesyonel müşteriler için ise böyle bir zorunluluk olmamakla
birlikte, profesyonel müşteri bu açıklamaların kendisine yapılmasını talep
etme hakkını haizdir.
2) Yatırım kuruluşları alım satıma aracılık ve halka arza aracılık
faaliyetleri kapsamında genel müşterilere uygunluk testi yapmakla yükümlü
olmakla birlikte, profesyonel müşteriler için uygunluk testi yapmakla yükümlü
değildir. Buna bağlı olarak, profesyonel müşteriye yatırım kuruluşu tarafından
sunulacak hizmet ve ürünlerin, profesyonel müşteriye uygun olup olmadığı
hususu, profesyonel müşterinin kendisi tarafından belirlenmelidir.
3) Yatırım kuruluşları, yatırım hizmet ve faaliyetleri kapsamında çerçeve
sözleşme imzalamadan önce genel müşterilerine sermaye piyasası araçları ile
yatırım hizmet ve faaliyetlerine ilişkin genel riskleri açıklamak ve bu amaçla
asgari içeriği Kurulca belirlenmiş olan “Yatırım Hizmet ve Faaliyetleri Genel
Risk Bildirim Formu”nun bir örneğini vermek ve bu şekilde genel müşteriyi
bilgilendirmekle yükümlüdür. Profesyonel müşterinin ise bu şekilde
bilgilendirilmesine gerek bulunmamaktadır.
4) Saklama hizmeti sunulan müşteriler ile saklamaya yetkili yatırım
kuruluşunun iç kontrolden sorumlu birimi veya personeli tarafından müşteriye
ait sermaye piyasası araçları ve nakde ilişkin her takvim yılında en az 1 defa
yazılı veya elektronik ortamda mutabakat sağlanması zorunludur. Ancak
profesyonel müşterilerden yazılı onay alınması durumunda bu mutabakatın
yapılması zorunlu değildir.
5) Yatırım kuruluşları yerindelik testinin yapılabilmesi için müşteriden,
müşterinin mali durumunun yatırımın risklerini karşılayacak yeterlilikte olup
olmadığına ilişkin olarak; müşterinin gelir düzeyi ve yatırım amaçlı varlığı
hakkında bilgi alır. Bununla birlikte yatırım kuruluşları, müşterinin
portföyünde veya hesabında gerçekleştirilecek işlemlere ilişkin riskleri
anlayabilecek bilgi ve tecrübeye sahip olup olmadığına ilişkin olarak;
müşterinin yaşı ve mesleği, eğitim durumu, genel ya da profesyonel müşteri
olup olmadığına geçmişte gerçekleştirdiği işlemlere konu olan sermaye piyasası
araçları, söz konusu işlemlerin türü, niteliği, hacmi ve sıklığına dair bilgi
de alır. Ancak talebe dayalı olarak kabul edenler hariç olmak üzere,
profesyonel müşterilerden bu bilgilerin alınması zorunlu değildir.
6) Saklamaya yetkili yatırım kuruluşu tarafından müşterilere ait sermaye
piyasası araçlarına ve nakde ilişkin olarak müşterilere Kurul’un belge ve
kayıt düzenlemelerinde yer alan esaslar çerçevesinde asgari olarak ayda bir
defa bildirim yapılması esastır. Ancak, profesyonel müşterilerle bildirim
yapılmamasına ilişkin sözleşme imzalanması veya bu hususa çerçeve sözleşmede
verilmesi halinde, profesyonel müşterilere bu bildirimin yapılması zorunlu
değildir.
Bu sayfadaki bilgiler size yardımcı oldu mu?
Geri bildiriminiz için teşekkür ederiz.
Geri bildiriminiz için teşekkür ederiz.
İşleminiz yapılamadı.
PDF dosyalarını okumak için bilgisayarınızda Adobe Acrobat Reader kurulu olmalıdır.
Bilgisayarınıza Adobe Acrobat Reader kurmak için tıklayınız .