Odaklanma ya da konsantrasyon zihnin bir işle meşgulken, bu meşguliyeti bozacak dış uyaranlara kendini kapatması ve bu uyaranlardan etkilenmemesi olarak tanımlanıyor. Dış uyaranlara sürekli tepki verir durumda olmak ise odaklanma problemi yaşandığı anlamına geliyor.
Üretkenlik söz konusu olduğunda, odaklanmanın ne kadar başarılı bir şekilde gerçekleştiği bir hayli önem kazanıyor; odaklanma ile üretkenlik arasında sıkı bir bağ bulunuyor. Bu makalemizde odağınızı kaybetmeden üretken olmanızı sağlayacak 5 temel yöntemden bahsedeceğiz.
Üretkenliğinizi artıracak yöntemler
1.Hedef belirleyin
Hedef belirlemek; odaklanmanızı sağlayarak sizi başarıya götürecek en önemli ve ilk atılması gereken adımlardan biri. Hedefinizi belirlerken kendinizi gözlemlemeyi unutmayın. Verimli çalıştığınız saatleri, nasıl bir ortamda daha rahat çalıştığınızı, odaklanmak için size nelerin iyi geldiğini bilmek, bir başarı kriteri oluşturmak; hedefinizin uyulabilir bir hedef olması ve planınıza sadık kalmanız açısından önem taşıyacaktır. Hedefinize sadık kalırsanız hem gün içinde kendinizi aşırı yıpratmamış hem de potansiyelinizin gerisinde kalmamış olursunuz. Hedefinizi belirledikten sonra bu hedefe uymayanlar için “hayır” demeyi bilmek de dikkatinizin dağılmaması ve hedefinize ulaşmanızın önünde engel teşkil etmemesi bakımından oldukça önemlidir.
2.Yapılacaklar listesi oluşturun
Hedefinizle bağlantılı olarak bir “yapılacaklar listesi” oluşturun. Dilerseniz, yapılacaklar listesi yapmak için hazırlanmış uygulamalardan yararlanabilirsiniz. Listenizi çok uzun tutmamak; işlerin gözünüzde büyümemesini sağlayacaktır. Önem sırası belirleyerek görevleri küçük parçalara bölmek, uzun vadeli ve kısa vadeli hedefleriniz için iki ayrı liste yapmak faydalı olacaktır. Günlük, haftalık, aylık hedeflerinize göre ayrı listeler de yapabilirsiniz. Yapılacaklar listesinin sürekli yanınızda olması sizi, boş kaldığınız anda ne yapacağınızı düşünerek vakit kaybetmekten kurtaracaktır.
3.Zamanınızı ve enerjinizi iyi yönetin
Verimli saatlerinizi belirleyip bu saatlerdeki çalışmalarınızı artırmak ve öncelikli işleri bu saatlere almak; odaklanmanızı ve üretkenliğinizi artıracak faktörler arasında yer alıyor. Zamanı bloklara bölmek, Pomodoro Tekniği’nden yararlanmak, hedefleriniz dışındaki işlere hayır diyebilmek, tüm dikkat dağıtıcılardan uzaklaşmak da yine yapabilecekleriniz içinde. Zamanı bloklamanız yani belirli sürelerle çalışıp mola vermeniz ve işi tamamladığınızda aynı süreci yeni iş için tekrarlamanız; aynı anda birden fazla işi yapmak yerine, odağınız ile enerjinizi tek bir göreve yönlendirmenize yardımcı olacaktır.
Zamanı yönetebilmek kadar enerjiyi yönetebilmek de üretkenlikte başarı için olmazsa olmazlardan. Enerjiyi ve konsantrasyonu korumanın en temel yöntemlerinden biri, yeterince uyumak. Ek olarak; enerjiyi koruyacak aktivitelerde bulunmak, iş dışında hobiler edinmek, meditasyon ve nefes çalışmaları yapmak, öğle yemeğini hafif tutup karbonhidratlardan uzak durmak, susuz kalmamak, odaklanmanızı kolaylaştıracak müzikler dinlemek; mutlaka işe yarayacaktır.
4.Dikkat dağıtıcıları ortadan kaldırın
Dikkatinizi nelerin dağıttığıyla ilgili bir liste yaparak başlayabilirsiniz. Tüm dikkat dağıtıcılardan uzaklaşmak her zaman mümkün olmasa da çalışma ortamınızın ve masanızın toplu olması; e-postalar, sosyal medya bildirimleri, telefon çağrıları gibi dikkat dağıtıcıların mümkün olduğunca engellenmesi; sessiz bir çalışma ortamının oluşturulması sizi oldukça rahatlatacaktır.
5.Başarınızı kutlayın
Hedef belirlerken bir başarı kriteri oluşturun ve ulaşmak istediğiniz noktaya ulaştığınızda kutlama yapın. Kendinizi ödüllendirmek, daha sonraki çalışmalarınız için sizi motive ederek odaklanmanızı kolaylaştıracak, üretkenliğinizi artıracaktır.