Hindistan’ın Devrim Niteliğindeki Sürdürülebilir Yolları

Hindistan’ın Devrim Niteliğindeki Sürdürülebilir Yolları

Yollara plastik bir tabaka döşemenin, daha düşük karbon emisyonlarından daha az çukura kadar birçok faydası var. Hindistan, 2000'li yılların başından beri plastik katranlı yol denemelerinde dünyaya öncülük ediyor ve bu uygulamayı giderek daha fazla ülke hayata geçirmeye başlıyor.

Gana'dan Hollanda'ya, yol yapımlarında plastiğin kullanılması, karbon emisyonlarının korunmasına, plastiğin okyanuslardan ve çöplüklerden uzak tutulmasına ve yolun ortalama ömrünün yükselmesine yardımcı oluyor. Hindistan’ın devrim niteliğindeki bu sürdürülebilir yollarının detaylarına beraber bakalım.

Hindistan ve plastikten yapılan yollar

Yeni Delhi'ye giden yolda, her gün sayısız araç tonlarca plastik torba, şişe kapağı ve atılmış polistiren bardakların üzerinden hızla geçiyor. Bir sürücü bir kilometrede bir ton plastik atığın üzerinden geçmiş oluyor. Atık denizinde tatsız bir yolculuk olmaktan çok uzak olan bu yol, pürüzsüz ve bakımlı. Sürücülerin üzerinden geçtiği plastik çıplak gözle görülmüyor. Plastik, sadece yolun bir parçası.

Kimya profesörü Rajagopalan Vasudevan tarafından geliştirilen ve Yeni Delhi'den Meerut'a kadar uzanan bu yol, yolun bitüm adlı malzemesinin %10'unu plastik atıklarla değiştiren bir sistem kullanılarak döşendi.

2040 yılına kadar, küresel olarak çevrede 1,3 milyar ton plastik olması bekleniyor. Tek başına Hindistan zaten yılda 3,3 milyon tondan fazla plastik üretiyor. Bu, Vasudevan'ın atıkları yollara dahil etme sisteminin arkasındaki motivasyonlardan biri.

Plastik yolların sağladığı avantajlar

Bu yolların yapımı, çok az yüksek teknolojili makine gerektiren basit bir süreç olma avantajına sahip. İlk olarak, parçalanmış plastik atık, atığı eritmek için yeterli sıcaklık olan 170°C'ye ısıtılmadan önce bir dizi kırma taş ve kum üzerine dağıtılıyor. Erimiş plastikler daha sonra agregayı (betonun ham maddelerini oluşturan kum ve çakıl veya kırma taş karışımı) ince bir tabaka halinde kaplıyor. Daha sonra üzerine agreganın katılaşmasına yardımcı olan ısıtılmış bitüm ekleniyor ve karışım tamamlanıyor.

Karışıma birçok farklı plastik türü eklenebiliyor. Plastik torbalar, tek kullanımlık plastikler, geri dönüşümü zor çok katmanlı filmler, polietilen ve polipropilen köpükler Hindistan’nın bu yollarında kullanılıyor ve bu atıkların parçalanmadan önce ayrıştırılması veya temizlenmesi gerekmiyor.

Böylece plastiklerin çöp sahasına ve okyanusa gitmesini engelleyerek bertaraf edilmesine ihtiyaç kalmıyor. Ayrıca plastiğin, yolun daha iyi performans göstermesine yardımcı olduğuna dair bazı kanıtlar var. Yollara plastik eklemek, yolların bozulmasını yavaşlatıyor ve çukur oluşumunu en aza indiriyor. Plastik içerik, yüzeyin esnekliğini artırıyor. Üzerinden 10 yıl geçmesine rağmen Vasudevan'ın ilk plastik yollarında hiçbir çukur izi görülmedi.

Hesaplamalara göre, atık plastiği yakmak yerine birleştirmek, yolun her kilometresinde üç ton karbondioksit tasarrufu sağlıyor. Ayrıca plastiğin dahil edilmesiyle ekonomik olarak da tasarruf ediliyor.

Plastik yollar dünyaya yayılıyor

2015 yılında Hindistan hükümeti, Vasudevan'ın patentini hükümete ücretsiz olarak vermesinin ardından, 500.000'den fazla kişinin yaşadığı büyük şehirlerin yakınlarında gerçekleştirilecek yol yapımlarında plastik atıkların kullanılmasını zorunlu hale getirdi. Ülkede şimdiye kadar plastik katranlı yolların yapımının, 2.500 kilometrelik bölümü tamamlandı.

Dünyada da benzer projeler ortaya çıkmaya devam ediyor. Bir kimya firması, ABD ve Asya-Pasifik'te polietilen açısından zengin plastikleri kullanan projeler uyguluyor. Daha önce Slovakya ve Güney Afrika gibi ülkelere plastik yollar döşeyen plastik yol yapım firması MacRebur 2019 yılında İskoçya'da benzer bir proje gerçekleştirdi. Hollanda ise 2018'de dünyanın ilk plastik bisiklet yolunu inşa etti.

İncelediğimiz veriler ve bilgiler plastik yolların ilerleyen zaman içerisinde dünya çapında yaygınlaşabileceğini gösteriyor. Plastik yolların yalnızca çevresel nedenlerle değil, aynı zamanda daha uzun ömürlü, daha dayanıklı yollar oluşturma potansiyeli nedeniyle popülerlik kazanması da muhtemel gözüküyor.

İlginizi Çekebilir

Yükleniyor...
Yükleniyor