![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bankalararası Kart Merkezi tarafından açıklanan 2003 yılı üçüncü çeyreği verilerine göre, yurtiçinde kredi kartıyla turistlerin de kullanımı dahil olmak üzere yapılan alışveriş ve nakit avans tutarı geçen yılın üçüncü çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 52 oranında arttı. 2002 yılının üçüncü çeyreğinde toplam 7 katrilyon 329 trilyon lira olan alışveriş ve nakit avans tutarı, 2003 yılında 11 katrilyon 167 trilyon liraya yükseldi. İşlem adetleri ise yüzde 30’luk bir artışla 170 milyon adetten 220 milyon adede yükseldi. 2002 yılının üçüncü çeyreğinde 6 katrilyon 392 milyar lira olan alışveriş tutarı, 2003 yılının aynı döneminde yüzde 54’lük bir artışla 9 katrilyon 870 trilyon liraya yükseldi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ülkemizde banka kartıyla yapılan alışveriş ve nakit çekim tutarı geçen yılın üçüncü çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 49 oranında artış gözlendi. İşlem adetlerindeki artış ise yüzde 16 oranında oldu. 2002 yılının üçüncü çeyreğinde 33 trilyon lira olan alışveriş tutarı yüzde 86’lık artışla 62 trilyon liraya yükseldi. (Söz konusu veriler turistlerin Türkiye’de yaptıkları harcamaları da kapsamaktadır.) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2002 yılının aynı dönemine göre kredi kartı sayısında da
artış gözlendi. 2002 yılı Eylül ayı sonunda 15 milyon 281 bin 289 adet olan
toplam kredi kartı sayısı, 2003 yılının aynı döneminde yüzde 18 artarak
18 milyon 34 bin 627 adete yükseldi. Kredi kartı adedindeki artışa paralel olarak Satış Noktası Terminali’nde de (POS) artış gözlendi. Eylül 2002 sonu itibariyle 463 bin 761 olan POS sayısı %34 artışla 621 bin 46’ya yükseldi. Banka kartı sayılarında da artış görüldü. 2002 yılı üçüncü çeyrek sonunda 33 milyon 367 bin 426 olan banka kartı sayısı, 2003 yılının Eylül ayı sonunda yüzde 16 artışla 38 milyon 737 bin 85 adete çıktı. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turizm sektöründe gerçekleşen cironun, satışların en yüksek düzeye ulaştığı Haziran – Eylül döneminde şehir bazında dağılımına bakıldığında toplam cironun %52’sinin İstanbul’daki müşteriler tarafından gerçekleştirildiği görüldü. Ciro bakımından İstanbul’un ardından %14 ile Ankara, %7 ile İzmir, %3 ile Antalya ve Bursa geldi. Bu ilk 5 şehir toplam turizm harcamalarının %79’unu yaparken geriye kalan 76 şehir harcamaların sadece %21’ini gerçekleştirdi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Temmuz ayında turizm harcaması yapan müşterilerin harcama
tutarı bazında yaş dağılımına bakıldığında 30-40 yaş arasının tüm turizm
harcamalarının yaklaşık %40’ını gerçekleştirdiği ortaya çıktı. Tüm turizm harcamalarının %22’sini gerçekleştiren 35-40 yaş grubunun, incelenen yaş grupları içinde en yüksek turizm harcaması olan grup olduğu belirlendi. Müşteri başına ortalama harcama tutarında ise 65 yaş ve üzerindeki müşterilerin harcamaları, genel ortalamanın yaklaşık %38 üzerinde çıktı. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Temmuz ve Ağustos aylarında Worldcard sahipleri yaklaşık
aynı tutarda harcama yaptılar. Temmuz ve Ağustos aylarındaki turizm harcamalarının
Haziran ayına göre %36 oranında artış gösterdiği belirlendi. Turizm harcamaları,
Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarında geçen yılın aynı aylarına göre sırasıyla
%50, %61 ve %41 oranlarında artış gösterdi. Enflasyona göre ayarlanmış ciroda
ise bu oranlar %15, %27 ve %13 oranlarında gerçekleşti. Dolayısıyla, Worldcard
sahiplerinin turizm harcamalarını geçen seneye göre reel bazda artırdıkları
ortaya çıktı. Haziran - Temmuz aylarında tatile giden müşteri adedinin 200.000’in üzerinde olduğu gözlendi. Oto kiralama sektöründe de Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarında yapılan harcamalar, geçen yılın aynı aylarına göre sırasıyla %22, %35 ve %29 oranında arttı. Eylül ayı ile birlikte turizm harcamalarında düşüş yaşandı. Eylül ayındaki ciro Temmuz ve Ağustos ayı cirolarına göre %30, Haziran ayına göre ise %7 düştü. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kozmetik harcamalarında kış sezonunun bittiği Mart ayı itibariyle artış görüldü. Bu sektörün Haziran-Ağustos cirosu geçen seneye göre reel olarak ortalama %58 büyüdü. Ayrıca, geçen sene olduğu gibi bu sene de, kozmetik sektörünün Temmuz ve Ağustos ayı ciroları Haziran ayı cirosunun altında kaldı. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2003 yılının üçüncü çeyreğinde öne çıkan makroekonomik
gelişme, enflasyonda kaydedilen düşüş oldu. Yılın başında uzak bir hedef
olarak görülen %20’lik yıl sonu enflasyon rakamının gerçekleşeceği konusunda
ortak bir inanç oluştu. Enflasyonun Eylül sonunda geldiği %23’lük düzey,
son 30 yıldaki en düşük rakamlardan biri. Yıl sonuna kadar enflasyondaki
düşüş trendinin sürmesi ve %20’lik enflasyon hedefinin tutturulması olasılığı
son derece kuvvetli. Enflasyondaki bu gerilemenin en önemli nedenlerinden birisi, TL’nin yabancı paralar karşısında değer kazanıyor olması. TL’nin değerinin artması, bir başka deyişle kurların düşmesi, hem ithal girdi maliyetlerinin azalması, hem de ithal edilen tüketim mallarının fiyatlarının düşmesi anlamına geliyor. Bu da fiyat artışlarının sınırlanması sonucunu doğuruyor. Kurlardaki düşüşün yanı sıra, yaz döneminde tarım ürünlerinin fiyatlarındaki gerileme de fiyat artışlarının yavaşlamasında etkili oldu. Fiyatların artışında etkili olan bir diğer unsur ise yurtiçi talepteki gelişmeler. Yılın üçüncü üç aylık döneminde iç taleple ilgili göstergeler artışa işaret ediyor. Ancak, talepteki artışın çok da büyük boyutlu olmadığını söylemek mümkün. Talepteki bu düşük hızlı artış, fiyat artışlarını kısıtlayan önemli bir etken. Özellikle 2000 yılıyla karşılaştırıldığında, bu yıl iç talebin çok daha yavaş arttığı görülüyor. Ancak, özellikle otomobil ve beyaz eşyaya yönelik talebin hızlı artışlar gösterdiğini vurgulamak gerekiyor. Talepteki artışın önümüzdeki dönemde tüm sektörlere yayılması beklenebilir. Önümüzdeki döneme bakıldığında, ekonominin genel gidişatına yönelik beklentilerin olumlu yönde geliştiği söylenebilir. Yüksek Seçim Kurulu’nun seçimleri geçerli sayması, ABD ve IMF ile ilişkilerde kaydedilen olumlu gelişmeler, ekonomik açıdan önümüzdeki döneme ilişkin beklentilerin düzelmesinde önemli etkenler olarak dikkat çekti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
***Mor Bülten’de yer alan bilgiler BKM verilerinden, WorldCRM altyapısından ve Yapı Kredi Kurumsal ve Ekonomik Araştırmalar Bölümü’nünden alınan verilerle oluşturulmuştur. |