Pasaport Nasıl Alınır?

Pasaport Nasıl Alınır?

Türkiye’den pasaport olmadan sadece kimlikle gidilebilen ülkeler; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Azerbaycan, Moldova ve Gürcistan’dır. Bunlar harici ülkelere giriş yapabilmek için pasaport almak gerekmektedir.

2024 itibarıyla Türk pasaportuyla vizesiz, kapıda vize ya da e-vizeyle gidilebilen 118 ülke bulunmaktadır. Bunların harici ülkeler için pasaport sahibi olmanın yanında ülke elçiliklerinden vize alma zorunluluğu bulunur. Yurt dışına çıkışta birçok ülkenin şart koştuğu pasaportun nasıl alınabileceğini bu yazımızda anlatıyoruz. 

Pasaport türleri

Türkiye Cumhuriyeti’nin belirlediği altı farklı türde pasaport bulunmaktadır:

  • Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport): Her Türk vatandaşına genel kullanım için sunulan standart pasaporttur.
  • Hususi Pasaport (Yeşil Pasaport): 1., 2. ve 3. derece devlet memurları ile belirli şartları karşılayan diğer vatandaşlara verilir. Yeşil pasaport sahibi olan bireyler belirli bazı ülkelere vizesiz giriş hakkına sahip olurlar. 
  • Hizmet Pasaportu (Gri Pasaport): Devleti temsil eden ve devlet işlerinde çalışan kişiler için düzenlenir ve yalnızca görev süresi boyunca geçerlidir.
  • Diplomatik Pasaport (Siyah Pasaport): Milletvekilleri, bakanlar ve bazı yüksek düzeyli devlet görevlileri için düzenlenir.
  • Geçici Pasaport (Kırmızı Pasaport): Yurt dışında iken mevcut pasaportunu kaybeden Türk vatandaşlarına geçici olarak verilen pasaporttur. 
  • Yabancılara Mahsus Pasaport: Türk vatandaşı olmayan kişilere, Türkiye'ye giriş çıkışları için düzenlenen pasaporttur. 

Pasaport nasıl alınır?

Pasaport alabilmek için önce hangi pasaport türüne başvurulacağı belirlenmelidir. Yurt içinde; “umuma mahsus pasaport” başvuruları il ve ilçe nüfus müdürlüklerine, “hususi ve hizmet damgalı pasaport” başvuruları il nüfus ve vatandaşlık müdürlüklerine yapılır. Yurt dışındaki başvurular ise dış temsilcilikler tarafından alınmaktadır. 

Yurt içi pasaport başvuruları için internet üzerinden hangi tip pasaporta başvurulduğu seçilerek gün ve saat randevusu oluşturmak yeterlidir. 

Umuma mahsus (bordo) pasaport başvurusuiçin gereken belgeler nelerdir? 

Aldığınız pasaport randevusuna gitmeden önce hazırlamanız gereken bazı evraklar bulunur. Öncelikle bu evrakları inceleyelim:

  • T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi bulunmalıdır.
  • Son altı ayda çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf. Bu fotoğraf 50mmx60mm ebatlarında olmalıdır. Gözler, alın, yüz çene açık bir şekilde görünmeli, fotoğraf renkli cam ya da güneş gözlüğü takılmadan çekilmelidir.  Fotokopi ya da bilgisayarda çoğaltılmış fotoğraflar kabul edilmemektedir. 
  • Başvuruya gitmeden pasaport defter ve harç bedeli ödenmelidir. Ödeme bilgileri sistemde görüntülenebilir olduğu için başvuruya ayrıca makbuz/dekont getirilmesine gerek yoktur. Pasaport defter ve harç bedeli; vergi dairesi müdürlüklerine, PTT Şubelerine, anlaşmalı bankalara veya Gelir İdaresi Başkanlığına ait https://ivd.gib.gov.tr internet adresi üzerinden ödenebilir. Dilerseniz bankamız sayfasından da pasaport harcı ödeme işleminizi kolayca gerçekleştirebilirsiniz.
  • Daha önceden alınmış ve iptali yapılmamış pasaportların başvuruya getirilmesi istenmektedir.

Bu standart belgelerin yanı sıra özel durumlara sahip bazı kişilere yönelik maddeler şunlardır: 

  • Yasal temsilciler başvuru merkezine kişisel olarak gelemiyorsa; kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname hazırlanmalıdır.
  • Öğrencilerin harçsız pasaport başvurularında; "Öğrenci belgesi" gerekmektedir. Başvuru esnasında sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmez.

Hususi damgalı pasaport başvurusu için gereken belgeler nelerdir?

Hususi damgalı pasaport için bordo pasaport başvurusunda istenen ve yukarıda bahsedilen 4 standart belgenin yanında aşağıdaki belgeler ek olarak istenebilir: 

  • Emeklilik veya çekilme nedenleri ile görevinden ayrılanlar için bir defaya mahsus kadro durumunu gösterir elektronik veya ıslak imzalı resmi yazı getirilmelidir. Bu belgeyi kişiler son görev yaptıkları kurumlarından almaları gerekmektedir.
  • Birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış olan belediye başkanları için; Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Emeklilik Daire Başkanlığından alınan durumlarını gösterir resmi yazı getirilmelidir.
  • Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak çocuklar için; "Öğrenci belgesi" alınmalıdır. Sistemde öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belge talep edilmez.
  • Ayrıca, ergin olmayan çocukların öğrenci olmamaları halinde 18 yaşına kadar hususi damgalı pasaport verilmektedir. 
  • Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak engelli ergin çocuklar için "Sağlık Kurulu Raporu" alınmalıdır.

Hizmet damgalı pasaport başvurusu için gereken belgeler nelerdir?

Bu pasaport türü için, bordo pasaport için istenen 4 standart belgenin yanı sıra:

  • Hizmet damgalı pasaport talep formu,
  • Kamu görevlisi olmayanlar için talep formu ile görev onayı istenmektedir. 

Pasaport defter ve harç bedelleri

Pasaport defter ve harç ücretleri zaman içinde değişiklik göstermektedir. Ancak 2024 itibarıyla defter ve harç ücretleri:

  • 6 ay için 2.429 TL
  • 1 yıl için 3.186 TL
  • 2 yıl için 4.702 TL
  • 3 yıl için 6.348 TL
  • 4-10 yıl için 8.623 TL olarak belirlenmiştir. 

Ücretin ödenmesi ancak başvurunun yapılmaması halinde, ödenmiş olan pasaport harç ve defter bedelleri vergi dairesi müdürlüklerinden iade alınabilir. 

İlginizi Çekebilir

Yükleniyor...
Yükleniyor