E-İmza Nedir? Nasıl Alınır?

E-İmza Nedir? Nasıl Alınır?

Dijital dönüşümle birlikte özellikle de e-ticaretin hızlı yükselişi nedeniyle geleneksel kağıt üzerindeki imza yerine elektronik imza, yani e-imza kullanımı da hızla artıyor. E-imza, dijital belgelerin güvenli bir şekilde imzalanmasını sağlayan bir teknolojik çözüm olarak bilinir. Bu yazımızda, e-imzanın ne olduğunu ve nasıl alınabileceğini ayrıntılı bir şekilde inceliyoruz.

E-imza nedir?

E-imza, elektronik belgeleri yasal olarak imzalamak ve onaylamak için kullanılan dijital bir teknolojidir. Kanuna göre elektronik imza, başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veri olarak tanımlanır.

E-imza, elektronik işlemlerde gönderilen bilginin paylaşım süreci sırasında değişmediğini, gönderen kişiye ait olduğunu ve inkâr edilemeyeceğini garanti eder. Oluşturulduğu bölge ait özel düzenlemenin gerekliliklerine uyduğu sürece el yazısı imzayla aynı hukuki statüye sahiptir. Örneğin; Avrupa Birliği'nde eIDAS, ABD'de NIST-DSS veya İsviçre'de ZertES sertifikaları elektronik işlemler için elektronik kimlik belirleme ve güven hizmetlerini yönetme amacını taşıyan yönetmeliklerdir. Türkiye'de e-imza kullanımı, 2004 yılında yürürlüğe giren 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile düzenlenmiş ve ardından gelen diğer hukuki düzenlemelerle birlikte son halini almıştır.

E-imza, birçok belgenin imzalanması için kullanılabilir. Bankalar ve finans kurumları, kamu kurum ve kuruluşları, büyük şirketler, üniversiteler, yüksek iletişim ve bilgi güvenliği gereksinimi olan organizasyonlar başta olmak üzere yaygın bir alanda iş sözleşmesi, patent başvurusu, finansal sözleşmeler gibi ıslak imza gerektiren veya e-devlet uygulamaları üzerinden vergi beyanı, seçmen kaydı gibi işlemlerde e-imza kullanılabilir.

E-imza nasıl alınır?

E-imza almak için öncelikle e-imza hizmeti veren Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılarına başvuru yapmanız gerekir. Güvenilir bir e-imza sağlayıcısı seçmek önemlidir. Türkiye'de e-imza hizmeti sunan birçok firma bulunuyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun ilgili Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları[1] sayfasından ulaşabileceğiniz firmalar arasından ihtiyaçlarınıza uygun olanı seçebilirsiniz.

E-imza almak için öncelikle kimlik doğrulama sürecinden geçersiniz. Bu süreç genellikle nüfus cüzdanı veya pasaport gibi resmi kimlik belgeleri ile gerçekleştirilir.

Seçtiğiniz e-imza sağlayıcısı ile bir sözleşme yapmanız gerekir. Bu sözleşme, e-imza hizmeti kullanım şartlarını belirler. Kimlik doğrulama işlemi tamamlandıktan sonra elektronik sertifikanız oluşturulur.Bu, genellikle bir PIN veya parola kullanılarak gerçekleştirilir. E-imzanızı oluşturduktan sonra, dijital belgeleri imzalamak ve onaylamak için e-imzanızı kullanmaya başlayabilirsiniz.

E-imza kullanmanın faydaları nelerdir?

Yaşamın dolayısıyla her türlü işlemin daha da hızlandığı dijital çağda elbette e-imza kullanmanın birçok avantajı var. E-imza, en başta belgelerin dijital ortamda seri bir şekilde imzalanmasını sağladığı için iş süreçlerinin hızlanmasına ve verimliliğin artmasına katkı sağlar. 

E-imza kullanımı; kâğıt, mürekkep, posta ücretleri gibi geleneksel belge işleme maliyetlerini azaltır. Fiziksel belge yönetimi ve depolama maliyetlerini ortadan kaldırarak şirketlere önemli ölçüde tasarruf sağlar. Aynı zamanda, kâğıt tüketimini azaltarak ormanların korunmasına ve çevre kirliliğinin azaltılmasına da katkıda bulunur.

E-imzalar, gelişmiş şifreleme teknolojileri ve güvenlik protokolleri kullanılarak oluşturulur. Bu nedenle, elektronik imzalı belgeler geleneksel imza yöntemlerine kıyasla daha güvenli ve bütünlükleri daha yüksektir. Kimlik doğrulama süreçleri ile de güvenliği artırılır. Belgelerin üzerinde yapılan her türlü değişikliği kaydeder. Bu sayede, belgenin hangi tarih ve saatte imzalandığı, kim tarafından imzalandığı gibi detaylar doğrulanabilir. Bu özellik, hukuki süreçlerde ve anlaşmazlık durumlarında önemli bir kanıt olabilir.

Uzaktan çalışma trendiyle birlikte e-imza, farklı coğrafi konumlardaki iş birliklerini kolaylaşmasını da sağlıyor. Ayrıca birçok ülkede, e-imzalar geleneksel el yazısı imzalarla aynı hukuki geçerliliğe sahip. Yeterli güvenlik standartlarına uygun olarak oluşturulan e-imzalar, mahkemelerde delil olarak kabul edilebiliyor. Sonuç olarak e- imza sıklıkla sözleşme veya resmî belge imzalamak durumunda olanlar özellikle de işlerini uzaktan çözmek isteyen kişi ve kuruluşlar için kolaylık veya trend olmanın ötesinde neredeyse artık bir gereklilik.

Siz de Yapı Kredi Step üyesi olarak hayatı kolaylaştıran yenilikçi çözümler ve sürdürülebilir uygulamalara dair güncel bilgileri takip edebilir ve dönüşümün bir parçası olabilirsiniz.

İlginizi Çekebilir

Yükleniyor...
Yükleniyor