Artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve müzeler birbirlerinden uzak kavramlar gibi görünseler de birlikte kullanıldıklarında derin ve akılda kalıcı deneyimler yaratabilirler. Ekonominin birçok alanını etkileyen bu dijital gelişme, artık müzeleri de yakından ilgilendiriyor. Giderek daha fazla ziyaretçi; müzelerden duygusal, ilgi çekici ve bilgilendirici deneyimler yaşamayı talep ediyor.
Artırılmış ve sanal gerçeklik, mevcut ortamı yeni öğelerle zenginleştirebileceğinden ve ziyaretçilerin anılarını daha uzun süre korumalarına yardımcı olabileceğinden, sürükleyici bir ziyaret deneyimi sağlamak için etkili araçlar olarak karşımıza çıkıyor. Ayrıca; böyle bir etkileşim, deneyimleri diğer potansiyel ziyaretçilerle paylaşma isteği uyandırarak yayılan bir etki yaratıyor.
AR teknolojileri, müzelerin ziyaretçilerle yeni bir etkileşim düzeyine ulaşmasını destekliyor ve onlara çevrelerindeki dünyaya farklı bir perspektiften bakmaları için eşsiz bir fırsat sunuyor. Ayrıca; geleneksel müzelerin iç mekânlarına dinamizm ve hareket unsurlarının dâhil edilmesi, yeni ziyaretçilerin ilgilerinin çekilmesini sağlıyor. Müzelerde artırılmış gerçekliğin kullanılması sanatsal ve kültürel mirası geliştirmeyi ve ziyaretçiyi tamamen içine alan, deneyimin ayrılmaz bir parçası olduğunu hissettiren, ekstra bilgi ve etkileşimli içerikle sanat eserlerinden alınan keyfi zenginleştiren unutulmaz bir yolculuk sunmaya yardımcı oluyor. Ziyaretçiler, müze tarafından sunulan akıllı telefon veya tablet gibi bazı cihazlarla bağlantı kurarak daha ilgili ve aktif hale geliyorlar. Hatta bazı müzeler, ziyaretçilerin indirip kendi cihazlarında deneyimleyebilecekleri bir tür mobil uygulama da sunuyor.
Artırılmış ve sanal gerçeklik yoluyla ziyaretçilerin ilgisini çekmek için müzelerin yenilikçi ama aynı zamanda işlevsel teknolojileri de bünyelerine entegre etmeleri gerekiyor. Kullanımı zor olan uygulamalar veya cihazlar ziyaretçileri cezbetmekte güçlük çekebilir. Dolayısıyla, ziyaretçi deneyiminde kolay ve sezgisel olmaya dikkat etmek gerekiyor.
AR ve VR’ın müzelerdeki avantajları
Artırılmış ve sanal gerçekliği müzelere entegre etme seçeneği, hedef kitleyi genişletme imkânı veriyor. Örneğin; bilgiyi oyunla birleştirerek, çocuklar için özelleştirilmiş tematik yollarla farklı deneyimler oluşturulabilir. Deneyim ne kadar eğlenceli olursa, çocuklar o kadar rahat öğrenir ve hatırlarlar. Bu teknoloji, müzelerin ziyaretçilerle yeni bir etkileşim düzeyine ulaşmalarına yardımcı olarak onlara çevrelerindeki dünyaya farklı bir perspektiften bakmaları için eşsiz bir fırsat sunacaktır.
Ayrıca; artırılmış gerçeklik teknolojileri, ziyaretçilerin web sitesinden, sosyal medyadan ve broşürlerden multimedya kılavuzlarına kadar birçok farklı temas noktalarıyla etkileşim kurmasına yardımcı olarak etkileşimi artırmaya da fayda sağlayacaktır.
Resimlere bakmanın yeni yolu
Ziyaretçiler AR ve VR kullanımıyla, telefonlarının kamerasını bir sanat eserine doğrultarak ek içerik deneyimleri yaşayabilirler. Örneğin; bir eserin açıklamasını ve hikâyesini doğrudan sanatçıdan dinleyebilir; eski şarkıları, sokak seslerini ve konuşma seslerini işiterek eserin yaratıldığı zamanın ortamını günümüzde deneyimleyebilirler. Ayrıca; soyu tükenmiş hayvanlarla etkileşime girerek onları günümüz dünyasında gözlemleyebilirler. Hatta eski savaşlar da bu yöntemle somut örneklerle anlatılabilir.
Hayata dönen heykeller ve binalar
Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojileri müzelerde sergilenen heykeller veya diğer üç boyutlu nesneler için de geçerlidir. Bu sürükleyici teknolojiler, bir ziyaretçiye belirli sanat eserlerinin, binaların veya kalıntıların eski ihtişamlı hallerinde nasıl göründüklerini göstermeye yardımcı olur.
Sanal tur rehberi
Rehberli turlar mevcut olmadığında AR ve VR, ziyaretçilere önceden tanımlanmış bir yolda rehberlik edebilir. Müzeden en iyi şekilde yararlanmaya yardımcı olan 3D avatarlar veya hologramlar aracılığıyla gizli kalmış bilgilerin keşfedilmesi ve deneyimlemeye yardımcı olabilir.
Müze deneyimi her yerde
Artırılmış ve sanal gerçeklik sadece müze içinde değil, aynı zamanda halka açık alanlarda da kullanılabilir. Müzeler, potansiyel ziyaretçileri cezbetmek ve merak uyandırmak için, kullanıcıların müzede neler bulabileceklerine dair bir tahminde bulunmalarını sağlayacak halka açık AR veya VR mobil uygulamaları yayınlayabilirler. Hatta biraz daha ileriye gidersek bu yolculuk evde, kanepede rahatınızı bozmadan başlayabilir ve asıl ziyaret müzede devam edebilir.